Despre pasiune, economie şi…bucătăreală

Atunci când am citit despre concursul lansat de către cei de la Curtea Veche Publishig, concurs intitulat: “Tu cum economiseşti în bucătărie?”, primul gând a fost să o întreb pe mama mea cum face ea acest lucru, gândindu-mă că îmi va da o mulţime de idei despre care să scriu. Însă mama mi-a tăiat tot elanul atunci când mi-a răspuns scurt: “Simplu. Mănânci mai puţin.” La replica acesta, tata a strâmbat din nas. Îşi dăsuse seama că îi era adresată lui. Dar nu a zis nimic, ci a continuat să îşi citească liniştit ziarul spre a nu îi da satisfacţie mamei care, deşi îl mai tachinează din când în când, adoră să gătească pentru noi.

Bun, dar trecând peste asta, după cum cred că deja ştiţi, irosirea mâncării este o problemă acută în țara noastră. Vestea bună este că fiecare dintre noi poate face o diferență în acest sens. Jamie Oliver propune în noua sa carte, Economisește cu Jamie”, apărută la Curtea Veche Publishing, un nou stil de a face cumpărături, de a găti și de a utiliza alimentele astfel încât să economisim mai ușor. Rețetele sunt realizabile cu un buget redus și gândite astfel încât să valorifice la maximum ingredientele.

untitled

Îmi amintesc că acum câţiva ani, l-am văzut pentru prima dată pe Jamie Oliver la un post de televiziune. Ceea ce mi-a atras atenţia a fost faptul că era destul de tânăr. Mi s-a părut un tip foarte simpatic şi care avea un accent british pe măsură. Însă ceea ce mă fascina cel mai mult la el erau pasiunea şi dedicarea, cele două fiind ingrediente pe care le punea negreşit  în toate emisiunile lui. Pe lângă asta, am apreciat îndemânarea şi  priceperea cu care reuşea să mânuiască ustensilele din bucătărie. Le numesc “ustensile” pentru că eu însămi încă mă simt străină de multe câte se găsesc prin bucătăria mea şi cu care nu am avut prilejul să fac cunoştinţă încă. Dar e timp şi pentru asta.

Revenind la Jamie. Cred că cea mai mai famoasă carte a lui, care l-a şi consacrat de altfel, este şi va rămâne “Bucătarul se dezbracă de…secrete”. Il admir pe acest om, nu numai pentru că este un bucătar excelent, ci şi pentru că a avut o viziune şi, cel mai important, nu i-a lipsit nici ambiţia necesară pentru a o duce la capăt. Pot spune că Jamie Oliver este un model pentru mine, un model de tânăr care a crezut în pasiunea lui şi care a făcut din asta şi jobul lui. Şi cred că acesta este cel mai important lucru în viaţă. Nu a face o carieră cu pasiune, ci a face din pasiune, o carieră.

imagesCA119JLR

Dar revenind la tema articolului. În familia mea, s-a făcut mereu economie. Dar nu o economie la modul “zgârcit”, ci o economie gândită. Să vă explic ce înseamnă acest lucru. Este foarte simplu, de altfel. Economia gândită practicată în familia mea se referă la faptul că un produs alimentar poate fi preparat astfel încât să obţii, din el, mai multe mâncăruri. Spre exemplu, atunci când mergem la ţară, folosim laptele nu numai în starea lui naturală, adică băut seara sau dimineaţa, ci putem prepara, în casă, din acelaşi lapte: iaurt, urdă, telemea, unt. În ceea ce priveşte păsările, acestea produc nu doar ouă, ci din ele se pot prepara diverse mâncăruri care mai de care mai delicioase şi mai săţioase. Ca de exemplu: supe, ciorbe, tocăniţe, fripturi. Adică încercăm să folosim, pe cât posibil, tot conţiutul.

La oraş, de obicei cumpărăm produse din piaţă, pentru că sunt mult mai ieftine decât în supermarket. Şi nu numai pentru că sunt mai ieftine, dar, în opinia mea, sunt mai proaspete şi mai naturale. Plus că negustorii mai pot lăsa şi la preţ dacă ştii să te târguieşti cum trebuie şi să le zâmbeşti frumos. Un alt lucru pe care îl mai puteţi face este să cumpăraţi vara legume şi fructe pe care să le pregătiţi acasă, după care să le puneţi în congelator şi să le aveţi acolo pentru a le folosi pe timpul iernii atunci când preţul lor este destul de mare. O altă idee ar fi aceea de a prepara legumele şi carnea prin înnăbuşire şi de a evita prăjirea lor. Acest mod de a găti are un dublu avantaj. Pe de-o parte, facem economie la ulei, iar pe de cealaltă parte, nu mai suferă nici ficatul, săracul, de la atâta prăjeală.

Şi nu în ultimul rând, cel mai practic este să ne facem o listă cu ingredientele necesare înainte de a pleca la cumpărături. Eu fac asta. Nu numai pentru că, aşa cum spune bunica, am o memorie de peşte, ci pentru şi pentru că mă ajută să nu mă abat de la ea şi să pun în coş alte produse de care nu am nevoie, dar care îmi fac cu ochiul în timp ce stau în faţa unui raft… întrebându-mă ce ar fi trebuit să mai cumpăr înainte de a ajunge acasă şi de a îmi aminti.

Şi pentru că este totuşi vorba despre Jamie Oliver şi despre lansarea cărţii lui, m-am gândit că cel mai frumos mod de a încheia articolul este cu un citat de-al său care, cred eu, reprezintă momentul în care acesta şi-a descoperit pasiunea:

images

Sper că v-a plăcut articolul. 🙂

 

 

 

 

 

Leave a Reply

